Jeszcze do niedawna pokutowało przekonanie, że jajka to samo zło, ponieważ są żródłem ogromnych ilości cholesterolu, który zapycha nam naczynia krwionośne i prowadzi do zmian miażdżycowych i innych chorób naczyniowo-sercowych. Ostrzegano przed nadmiernym ich spożyciem.

A tymczasem okazuje się, że jajka są produktem doskonałym. Nie ma w naturze drugiego produktu o takim potencjale. Z takiego małego jajeczka przy odrobinie energii cieplnej dostarczanej przez około 21 dni może wykluć się nowe życie - istota z w pełni wykształconymi układami kostnym, nerwowym, immunologicznym, krwionośnym itp. A dlaczego? Bo w jaju jest wszystko, co potrzebne do jego stworzenia: precyzyjnie zaplanowany komplet białek, kwasów tłuszczowych, witamin, związków mineralnych, wszystko w idealnych proporcjach.

Białko jaja kurzego składa się z pełnowartościowych protein najwyższej jakości, zaś w żółtku znajdują się w obfitości rzadkie i cenne substancje, takie jak cholina, luteina czy zeaksantyna (zob. niżej), oraz – w jajach z dobrego źródła – omega-3. Co nie umniejsza faktu, że: średniej wielkości jajko zawiera 186 mg cholesterolu, co stanowi 62% zalecanej dawki dziennej. Ale w rzeczywistości nie ma to znaczenia, ponieważ im więcej cholesterolu jesz, tym mniej wytwarza go Twój organizm.

Tekst pochodzi ze strony https://www.pocztazdrowia.pl/artykuly/ile-jajek-dziennie © Poczta Zdrowia sp. z o.o.

W białku znajdują się najwyższej jakości proteiny, zaś w żółtku cholina (wspomaga procesy uczenia się i pamiąci), lecytyna (wspomaga mózg i układ nerwowy), zeaksantyna, kwasy omega-3 i ten okryty złą sławą - cholesterol. Faktem jest, że średnie jajko zawiera około 180 mg cholesterolu, co stanowi około 60% dziennego zapotrzebowania. Nie ma to jednak większego znaczenia, ponieważ im więcej cholesterolu zjesz, tym mniej wyprodukuje twój organizm.

Cholesterol jest substancją niezbędną dla naszego organizmu. Jest wytwarzany w wątrobie (3 g dziennie - tyle, co w 15 jajkach) i, gdyby ona zaprzestała jego produkcji, nie moglibyśmy żyć. Każda komórka zawiera cholesterol. Jest on potrzebny do produkcji hormonów płciowych, witaminy D, kwasów żółciowych.

Aby cholesterol mógł krążyć w organizmie potrzebuje nośników, którymi są LDL - "zły cholesterol" (transportuje  cholesterol do komórek - może odkładać się w naczyniach) i HDL - "dobry cholesterol" (zbiera nadmiar cholesterolu i odprowadza do utylizacji do wątroby). Proporcje nośników muszą być odpowiednie - im więcej HDL, tym lepiej "posprzątany" nadmiar cholesterolu.

Dwa jaja dziennie zaspokajają zapotrzebowanie na:

  1. cholinę w 100%
  2. witaminę B12 w 100%
  3. witamina A i E w 50%

Nie mają za to wcale witaminy C (widać nie jest potrzebna do stworzenia nowego życia).

Zatem jaka jest odpowiedź na kluczowe pytanie: ile jajek można zjeść dziennie?

Badania naukowe wykazały, że jedzenie 3 jajek dziennie jest całkowicie bezpieczne!!! Mało tego - może przyczynić się do spadku trójglicerydów i cholesterolu w organizmie, który ma problem z podwyższonym poziomem tych substancji.

Zadbajmy o to, aby jajka znalazły się w naszej codziennej diecie (o ile nie jesteśmy na nie uczuleni) - są zdrowe, smaczne i łatwe w przygotowaniu. Te ugotowane na miękko czy "luźna" jajecznica są bardziej lekkostrawne i mniej alergogenne.