Kawa - pyszny owoc o wspaniałym smaku i aromacie

  • Autor: Lucyna

Kawa została odkryta w IX wieku w Etiopii. Do Polski trafiła przez Jana III Sobieskiego w 1683 roku. Swoją nazwę wzięła od starego arabskiego słowa „gahwah” lub tureckiego „kahweh”, co znaczy „usuwający zmęczenie”, czy też „siła podnosząca”. Jedno drzewko kawowe rośnie od 3 do 4 lat. Gdy dojrzeje, dostarcza od 450 do 900 gram ziaren kawy na sezon. Zielone ziarna kawy mogą być przechowywane nawet przez 10 lat. Jasno palona kawa ma więcej kofeiny niż ciemna, a najwięcej ma zielona kawa.

Kawa ma zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na organizm człowieka.

Do pozytywów na pewno możemy zaliczyć:

  • ułatwianie koncentracji poprzez dotlenianie mózgu,

  • dobry wpływ na układ trawienia i krążenia,

  • zmniejszanie ryzyka chorób wątroby,

  • przyspieszanie metabolizmu,

  • właściwości antyoksydacyjne.

Do negatywów:

  • nerwowość, niepokój, rozdrażnienie,

  • utrudnianie zasypiania,

  • żołknięcie zębów, ale i ograniczanie rozwoju próchnicy (to zaleta).

Ile kawy można wypić dziennie, aby nie powodowała negatywnych skutków dla organizmu?

Zaleca się 3-4 filiżanki kawy dziennie (do 500 mg kofeiny). Musi być filtrowana, czyli najlepiej z ekspresu lub kawiarki. Arabica zawiera połowę mniej kofeiny niż Robusta. Po spożyciu filiżanki kawy 99% kofeiny wchłania się do krwiobiegu, a maksymalne stężenie osiąga po około 1 godzinie.

Należy pamiętać, że umiarkowane spożycie kawy nie wywiera negatywnego wpływu na zdrowie, a w niektórych sytuacjach (np. cukrzyca typu 2) może być uważane za czynnik prewencyjny; nie zwiększa ryzyka incydentów sercowo-naczyniowych zarówno u osób zdrowych, jak i po zawale serca. Kawa wywiera pozytywny wpływ na ośrodkowy układ nerwowy oraz poprawia czynności poznawcze. Ciekawostką jest, że kobiety pijące 2 filiżanki kawy dziennie znacznie rzadziej zapadają na depresję.

Wartość kaloryczna kawy:

  • małe espresso to około 5 kcal.

  • czarna kawa parzona w szklance zawiera 7 kcal.

  • kawa z mlekiem to około 20 kcal.

  • americano z odtłuszczonym mlekiem to w przybliżeniu 10 kcal,

  • cappuccino posypane wiórkami czekolady to nawet 140 kcal.

  • kawa mrożona, przygotowana z kawy rozpuszczalnej z mlekiem i kostkami lodu to około 200 kcal.

  • mocna kawa parzona w ekspresie, z dużą ilością ciepłego mleka zawiera 210 kcal.

  • mocna kawa z ekspresu z dodatkiem czekolady i śmietanki to prawie 400 kcal. Warto dodać, że każda łyżeczka cukru to dodatkowe 40 kcal.

Wniosek: im mniej dodatków, tym mniej kalorii !!!

Dodatek mleka do kawy powoduje, że nasz organizm przyjmuje kofeinę dużo wolniej, ponieważ mleko osłabia działanie stymulantu.

Wartość odżywcza kawy:

- kawa palona zawiera 35-40% węglowodanów, 8% związków białkowych oraz niewielkie ilości aminokwasów, które wpływają na smak i aromat,

- kawa palona zawiera dodatkowo 10-17% tłuszczu.

Ciekawostka: najdroższą kawą świata jest kawa z odchodów łaskuna – kopi luwak i kosztuje około 1000 euro. Na tak wygórowaną cenę wpływa specyficzny proces jej wytwarzania – ziarna są zjadane, a następnie wydalane przez łaskuna, czyli azjatyckiego zwierzaka mającego około 60 cm i prowadzącego nocny tryb życia. Odnajduje on najdojrzalsze owoce kawowca, zjada je, trawiąc tylko miąższ. Ziarna przechodzą przez przewód pokarmowy zwierzaka w stanie niemal nienaruszonym. Są tylko lekko sfermentowane przez bakterie produkujące kwas mlekowy. Po wydaleniu, ziarna są zbierane, starannie oczyszczane z odchodów i poddawane obróbce. Kawa ta traci gorzki posmak podczas całego procesu i jest delikatna, czekoladowo-karmelowa.

Podziel się ze znajomymi: