Zakupy to nie tylko konieczność, ale i wielka sztuka

  • Autor: Lucyna

Jak mądrze robić zakupy produktów żywnościowych? Jak nie dać się zwieść reklamom i pięknemu wyglądowi opakowań? Jak sprawić, aby produkty w naszym koszyku były zdrowe, smaczne i niedrogie?

Pytania trudne tak samo jak sztuka robienia zakupów. Tak, tak… robienie zakupów to nie tylko konieczność, ale i wielka sztuka, gdyż „wyłowienie” z gąszcza produktów tych, które są dla nas wartościowe naprawdę nie jest łatwe.

Zwykle wchodzimy do sklepu po drodze - zupełnie nieprzygotowani. Nie wiemy, czego potrzebujemy, wkładamy do kosza to, co nam się podoba, co jest w zasięgu naszego wzroku, co akurat jest w promocji albo to, co biorą inni …

Różnorodność towarów oferowanych w sklepach jest ogromna, więc aby mądrze wybierać, musimy zdobyć odpowiednią wiedzę. Przecież chcemy odżywiać się zdrowo, nieprawdaż?

Chcemy być świadomymi konsumentami!

Do każdych zakupów należy się dobrze przygotować. Oto lista najważniejszych rzeczy, które trzeba wziąć pod uwagę...

Planujemy nasze posiłki – jeśli nie mamy czasu, aby robić zakupy codziennie, nasze menu musi obejmować kilka dni. Robimy listę potrzebnych produktów i zabieramy ją ze sobą do sklepu.

Porównujemy ceny – niejednokrotnie jest tak, że na ten sam produkt w tym samym sklepie ceny są różne, ale… i tu jest „kruczek”… ten sam produkt ma różne gramatury. Suma sumarum przy tej samej wadze ceny są identyczne lub różnią się nieznacznie.

Musimy pamiętać, że nie tylko cena ma być wyznacznikiem naszego wyboru, ale również, a może i przede wszystkim jakość oraz bezpieczeństwo żywności.

Sprawa fundamentalna: SPRAWDZAJMY TERMIN PRZYDATNOŚCI DO SPOŻYCIA!

Nie chodzimy na zakupy głodni, ponieważ w takim stanie na 100% kupimy dużo więcej niż potrzebujemy. Nie dość, że wydamy więcej pieniędzy, to na pewno część tej żywności się zmarnuje, bo „wyląduje” w koszu na śmieci albo będziemy zmuszać się do jedzenia, aby nie wyrzucac produktów, co nie wpłynie korzystnie na nasz organizm.

Stawiamy na produkty, które mają jak najwięcej wartości odżywczych. Nie kupujemy, słodyczy – mają ogromne ilości cukru i dostarczają jedynie pustych kalorii, które do niczego nie są nam potrzebne (słodkości możemy sobie zrobić w domu sami, używając zdrowych produktów), słodkich napojów, fast-foodów – zawierają dużo tłuszczu i soli. Staramy się nie kupować produktów z długą datą przydatności oraz konserwantami typu azotyny, azotany, nitrozaminy, benzoesany, sorbiniany.

Następna bardzo ważna sprawa: CZYTAJMY ETYKIETY NA PRODUKTACH. Zawierają one bowiem dużo cennych informacji na temat składu, które pozwolą wybrać nam produkty o najlepszym profilu odżywczym, nie zawierające chemii lub mające jej jak najmniej. Czytając etykiety kierujemy się zasadą: „IM KRÓTSZY I PROSTSZY SKŁAD, TYM LEPIEJ. Nie kupujmy produktów w składzie których jest: duża zawartość soli, cukru i słodzików; tłuszcze trans i duże ilości kwasów tłuszczowych nasyconych; jeśli „coś jest o smaku...” (np.serek kozi, a nie serek o smaku koziego) albo w składzie znajdujesz tylko mały procent głównego składnika, a resztę stanowią jakieś dopełniacze (w wędlinie musi być jak największy procent mięsa, w musli – płatków i ziaren, w chlebie żytnim – mąki żytniej itd.). Jeśli czytając etykietę w składzie produktu znajdujemy zupełnie nieznane nam słowa, których w dodatku nawet nie potrafimy wymówić, to nie kupujmy go, tylko poszukajmy innego.

IM MNIEJ PRZETWORZONA ŻYWNOŚĆ, TYM MNIEJSZE PRAWDOPODOBIEŃSTWO ZAWARTOŚCI SKŁADNIKÓW CHEMICZNYCH.

Reasumując...

kupujemy z głową i szanujemy jedzenie. Lepiej jest kupić mniej produktów lepszej jakości zamiast tony śmieciowego pożywienia.

Podziel się ze znajomymi: